KB » Muziek » Accelerated Piano Adventure for the Older Beginner 2

Accelerated Piano Adventure for the Older Beginner 2

    Tweeten

Stars and Stripes Forever (Sousa)

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

Wat meer proberen het als een mars te laten klinken.

In maat 6 en 10 zou je evt. ook de linkerhand opnieuw kunnen spelen.


Rustic Dance

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

O.a. in 1e 2 maten vingers meer van de toetsen halen. Dat zou kunnen betekenen dat je bv. in de 1e maat links misgrijpt, maar dat risico moet je nemen.

In maten 9-11 en vergelijkbaar heb ik de neiging de 2e en 3e noot te snel te spelen, waardoor de 3e noot dus voor de 2e tel komt. Ook hier helpt het meer je vingers gebruiken.


Taps

Overgang van maat 6 naar 7 binden.


American Fiddle Tune


The Boogie Machine

Linkerhand mooi patroontje om te oefenen vingers goed te bewegen. De arm mag wel meegaan, maar moet niet uit zichzelf dingen doen, tenzij je echt krachtig moet spelen.

De pink kan niet echt veel bewegen, maar de andere vingers en duim wel.

Staccato-akkoorden moeten kort klinken, veren op de toetsen.


The King's Royal Entrance

In maat 3 e.d. accent op 1e en 3e tel.


Waltz (Chopin)

Melodie zit vooral links, dus akkoorden in rechterhand niet te hard spelen. In 1e maat zie je ook rechts piano staan, en links mezzopiano.

Je kan ook meer noten aan elkaar spelen dan de boogjes suggereren. De groep van 3 noten aan het eind van maat 2 en begin van maat 3 kan je dan (binnen een langer stuk legato) ook met dynamiek aangeven.


Malagueña

In maten 9-12 goed blijven tellen, want ik heb de neiging te vertragen.

Gebruik bij het produceren van forte in deze maten ook de armen.

In maten 21-22: concentreer je op de linkerhand. De rechterhand doet steeds hetzelfde.


Jazz Blast

Let op syncope in bv. maten 2 (3e tel) en 4 (tel 1,5).

Uitvoering door 'Piano with Beth'.

Pas in maat 11 vooral op op de 2 'd'-noten bij het loopje naar boven en beneden. Die kan je soms wat afraffelen.

Vanaf maat 9 mezzopiano beginnen, en geleidelijk harder. Niet meteen hard beginnen.


The Flight

Goed stuk om uit je hoofd te leren.


Mysterious Casbah

Niet overal staan bogen, maar bv. in maat 1 vinden ik en lerares legato toch mooier klinken.

Bij 2e boog van maat 9 zou je aan het begin klein accentje kunnen geven.

I.p.v. het stuk precies volgens de voorschriften te spelen, kan je juist met een stuk als dit (beetje mysterieus) ook een beetje spelen.


Wayfaring Stranger

Ik heb de neiging de lange noten in de linkerhand niet lang genoeg aan te houden (vaak) en soms juist te lang.


Silent Movie Music

Makkelijk uit het hoofd te leren. Ik kan dan de loopjes aan het begin van bijna elke maat makkelijker spelen.

Piano spelen vind ik lastig in zo'n loopje, bv. in maat 1. Het wordt al iets beter als je optimaal voor de piano zit (in dit geval kruk misschien iets naar links schuiven). Verder arm licht houden, pols niet naar beneden drukken.


Sounds from the Gumdrop Factory

Uitvoering(en)

Piano with Beth (beetje snel).

Commentaar

Bij het laatste akkoord in maat 6: probeer de pols los te houden. Omdat het op die positie lastig is kan je hetzelfde akkoord eerst verder naar rechts proberen, en dan het gevoel vasthouden als je weer naar de originele positie teruggaat.


Blues Train

Uitvoering(en)

Piano with Beth (perfect).

Commentaar

Akkoorden in de linkerhand spelen met vrije arm. Niet pols knikken. Kan evt. ook met 5-2, 5-1, i.p.v. 2 x 5-1.

De noot met rechts in maat 4 mag wel iets zachter klinken dan die in maat 3.


El Matador

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

Ik heb de neiging de 1e 6 maten langzamer te spelen dan de rest. Beter iets sneller, en rest iets langzamer.

In maat 24 2 staccatonootjes nog niet te erg vertragen in vergelijking met de maat ervoor.


Beethoven's Fifth Symphony

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

In maten 1 en 3 toewerken naar maten 2 en 4. Maten 2 en 4 mogen wel wat krachtiger.

In maten 14 en 15 de overgang van f naar b-g apart oefenen, en f evt. wat korter.

Gebruik in maten 5-12 wel steeds dezelfde vingerzetting voor rechts (ik heb vanwege het verspringen de neiging steeds weer andere vingers te gebruiken).


Jumpin' Jazz Cat

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

In maten 2, 3, 4, etc., heeft de wijsvinger de neiging wat "lui" te worden als je de 2e a speelt, omdat de 1e noot ook een a is. Hou daar rekening mee.

Laat in de loopjes (maat 1, 5, etc.) de vingers iets boven de toetsen hangen. De arm volgt, en doet zelf niets. De vingers (ook de duim) doen het werk.


Can-Can

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


Rise and Shine

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


The Entertainer

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


Magnolia Waltz

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


Beach Party

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

Als de pijl onder de notenbalk wijst naar een akkoord waar je het pedaal moet indrukken, doe het dan net *na* het spelen van het akkoord.

Hou met je voet continu contact met het pedaal. Dat maakt het makkelijker om het pedaal snel maar gecontroleerd in te drukken (zonder allerlei bijgeluiden).


Parasailing

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


Pumpkin Boogie

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


Lazy Chord Blues

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

Proberen ook echt lazy te spelen. En de 2 passages waar je heel even wat harder speelt alsof je het met tegenzin doet.


America

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

Maat 7: 3 noten in de rechterhand klonken te staccato.


Kum Ba Yah

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

Maat 4: weliswaar speel je in maten 3 en 4 hetzelfde akkoord, maar misschien wil je dat bepaalde noten sterker doorklinken. Daarom toch pedaal aan het begin op en neer.


New World Symphony Theme (Dvorak)

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


Minuet in G (Bach)

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

Iets melodieuzer spelen, zodat het als een dans klinkt. Dus niet alleen maar losse maten spelen, maar er meer een geheel van maken.

Maat 4: de overgang naar een g een octaaf lager kan je in principe legato doen (ik haal met veel moeite zelfs nog een noot lager), maar in dit geval mag je ook loslaten.

Maat 8: ik vind het mooier klinken om met rechts de 1e noot 2 tellen te laten duren en de 2e 1 tel. Volgens lerares is mijn voorkeur meer traditioneel, en het origineel wat spannender.


Give My Regards to Broadway

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


French Dance

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

Vooral de kunst om de zachte staccatonootjes in bv. maat 5 staccato te laten klinken.


New River Train

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar

Maat 15: laatste 2 noten overbinding, dus 1 geheel (anderhalve tel).

Maat 16: laatste noot links 1 octaaf lager.


Summer Stars

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


Brahms' Lullaby

Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar


Uitvoering(en)

Piano with Beth.

Commentaar



    Tweeten
© Henk Dalmolen
Reageer via E-mail (dalmolen@xs4all.nl)

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op: 07-09-21 16:26:50